Múzeum Atlasz - QR kód alapú interaktív guide

Múzeum guide-ról általánosságban

A Múzeum Guide gyűjtőnéven említett eszközök sok különálló technológát takarnak. Ezek mindegyike valami módon növelni próbálja a látogatók élményét és segíteni a múzeumi dolgozók munkáját. Ezen eszközök nagy része nehézkesen kezelhető, drága, folyamatos karbantartást és technikai ismereteket igényel.

A Múzeum Atlasz mivel több?

A Múzeum Atlasz egy okostelefonon vagy tableten futtatható QR-kód alapú applikáció. Használója a kiállítás területén elhelyezett QR-kódokat a készülékkel leolvasva szöveges, képi, vagy hang információkhoz juthat akár többnyelvűen, az adott kiállítási tárggyal kapcsolatosan. A látogatók saját eszközüket használják, ami egyrészt megszokott, kényelmes körülményeket biztosít számukra, másrészt nem terheli a múzeum költségvetését eszközök beszerzésével. A rugalmas tartalomkezelési megoldások miatt múzeumpedagógiai foglalkozások létrehozására is alkalmas.

Mi a QR-kód?

A QR-kód egy speciális vonalkód, amely kiváló pozitív tulajdonságai miatt hamar elterjedt a világ minden pontján. Sok bank az SMS kód mellett QR kódos megerősítés is használ, ahol a rendszer automatikusan, mindenfajta adat megadása nélkül igazolja vissza a banki műveletet. Gyakorlatilag a QR kód Magyarországon is a mindennapok része minden korosztály számára. Minden, úgynevezett okostelefon képes QR-kódot olvasni a beépített kamerájával.

A QR-kód olyan mint egy könyvjelző. Alap esetben egy rövid hivatkozást vagy információsort tartalmaz ami alapján a felhasználó hozzáfér az így megjelölt tartalmakhoz. Az esetek nagy részében a QR-kódot  a legegyszerűbb módon használják fel, beleégetnek egy honlap címet amit az olvasó megjelenít. Ez a módszer azonban sok hibázási lehetőséget rejt magában, és tartalom kezelése sokrétű honlapfejlesztői ismeretet igényel.

Egyszerűség, biztonság, költséghatékonyság!

A Múzeum Atlasz egy zárt rendszeren keresztűl kommunikál az adatbázissal. A QR-kódjait csak a saját telefonos alkalmazásával lehet leolvasni, a benne tárolt adatokat nem lehet kívülről feltörni, mint egy hagyományos honlap esetében. A kiállítás vagy tárlat információi teljes biztonságban vannak. A QR-Kódok bárhol kihelyezhetők, akár nyitott vagy zárt térben, külső helyszínen, vagy nehezen megközelíthető helyeken is. A kiállítási helyszíneken az applikációt a látogató saját mobilinternet elérésével vagy a múzeum által erre a célra biztosított wifi hálózat elérésével használhatja.

A tartalomfeltöltő kezelőfelület nem bonyolultabb egy MS Word szövegszerkesztő kezelésénél, a tárlatok tartalmi elemeit csak egyszer kell elkészíteni és feltölteni a rendszerbe, onnantól azok szabadon variálhatók, áthelyezhetők korlátlan számban.  QR-kódot létrehozni, tartalmat feltölteni, frissíteni külső informatikus bevonása nélkül lehet, a QR-kód a tartalom feltöltésével automatikusan generálódik.

Az adatbázis fentartásán kívül a rendszernek egyéb költsége nincs. Nem kellenek guide eszközök, nincs feltöltési díj, sem szoftverköltség. A Múzeum Atlasz applikáció ingyenesen, reklámmentesen letölthető a Google play vagy AppStore áruházakból, ezáltal bárki számára hozzáférhető. Az applikáció mindig a legfrissebb szabványok szerint frissül. Nincs költség és munka sem a verziófrissítésekkel, sem az ebből fakadó problémákkal.

A használata kinek és hogyan előnyös?

Intézmény: 

- Tervezhető éves költségek, 

- Nincs kiállításonként feltöltési költség, 

- Nincs hardver beszerzés, 

- Látogatók számára érdekes, új technológia,

- Adatbiztonság

- Elérhető külső helyszíneken


Múzeológus: 

- Időt takarít meg, 

- Minden eszközön azonnal frissül, 

- Nem kell IT biztonsággsal, szoftververzióva, frissítéssel foglalkozni,

- Felhasználóbarát, átlátható felület,


Múzeumpedagógus: 

- Előre meghatározott játékokba lehet bevonni, 

- Tanácsadás játékok, képzések megalkotásához, hogyan lehet kreatívan felhasználni a mobiltelefont, úgy, hogy ne “nyomja el” a használata a múzeumi kiállítást


IT: 

- Nem kell frissíteni, 

- Megy helyi wifiről és mobilnetről, 

- Nem kell technikai supportot adni a múzeuológusnak, mert az közvetlenül az üzemeltetővel egyeztet, csak a helyi wifit kell üzemeltetni.


Látogató: 

- Nem kell idegen eszközt megtanulni, 

- Saját környezetben saját eszközzel, kényelmesen lehet használni. 

- Nincs az applikációban zavaró reklám.

Tartalom megjelenítés az appban

Egy QR-kódhoz társított tartalom (vitrin, műtárgy, kiállítási egység stb.) optimális megjelenítéséhez az alábbi tartalmi sztenderdeket javasoljuk alkalmazni:

Szöveges tartalom: 2 500 karakter Fotó mennyiség: 2-5 db Formátum: JPG vagy PNG Méret: 1024 x 768 Hangfájl időtartam: 3-4 perc Formátum: MP3

Összehasonlítás más interaktív megoldásokkal

Terület

Általános interaktív

megoldások


Múzeum Atlasz

Tartalom és tartalomkezelés, fejlesztés

- Egyszeri, nehezen módosítható, külön-külön kell kezelni.
- A tartalom megosztása nehézkessé válik. A tartalmat nehéz frissíteni, azt minden eszközön külön végre kell hajtani.

- Szöveg, kép, videó csere, tartalomcsere nehézkes, egyedi.

- Akár minden tárgyhoz egyedi QR/tartalom készíthető. Változás/javítás a tartalmakban azonnal, minden eszközön elérhető.


- Nem kell külső szakember a tartalomkezeléshez


- Azonnal minden látogatóval ugyanazt a tartalmat lehet megosztani. Azonnal mindegyik helyszín tartalma változtatható, nem kell a helyszínre utazni.


- A tartalomfejlesztési feladatok oszthatóak: munkatársak elvégzik a feltöltés, később ezt lehet lektorálni majd kiélesíteni akár időben és helyhez kötötten ütemezetten.

Hardver

- Egyedi.

- Tönkremehet: látogatók által, időjárás, áramszünet

- Nincsen eszközköltség, nincs eszköz avulás.

- A látogató saját eszközét alkalmazza. Megszokott módon, gyakorlottan használja és képes a helyszíneken a kiállítás bejárására. Ha nem hozza magával a 3,5 mm jackdugós headsetjét, akkor a múzeumban vásárolhat magának pár száz forintért.


Szoftver

Szoftverfrissítési, karbantartási feladatok, költségek. Folyamatosan felügyelet.

Fejlesztő felügyeli központilag, benne van a szolgáltatásban, folyamatos frissítés, naprakész.


Internethasználat

Nem feltétlenül használ.

Szükséges. Ha nincs wifi a mobilinternetet lehet használni. Nem offline.


Üzemeltetés, fenntartás

Üzemeltetési költség a szoftvernek, hardvernek. Könnyű kárt okozni, pótolni kell.

Szoftverfrissítési probléma.

Látogató saját eszközét használja. Költsége csak a négy helyszínen használt rendszer egészének van.

Nincs szoftverfrissítési probléma.

Interaktivitás helyszíne

Csak egy ponton, ahol az interakciós hely van.

Bárhol, ahol QR kóddal jelezzük az interakció helyét. Ez lehet a kiállítóhely termein kívűl annak udvara, kertje, vagy akár külső helyszín is.


Helyszínek összekapcsolása, összehangolása

Önálló pontok, nincs kapcsolat a különböző helyszínek között.

Turisztikai út létrehozása.

Egységes programnaptár, kapcsolható események.

Az appal rendelkezőknek információküldés: emlékeztető eseményekről, egyedi tartalmak, rendezvényre meghívó.

Múzeumpedagógiai

Csak egyénenként. 

„Sorba kell állni” a használathoz.

Későbbi visszamérése az élménynek/tudásnak nehézkes.

Az eszközök száma lekorlátozza az egy időben a felhasználók számát.

Saját eszközön egyénileg, egyéni ütemben lehet befogadó lenni.

Csoportfeladatok, egyéni feladatok.

Megszerzett tudás visszamérése.

Minden látogató, akinek van okostelefonja interaktívan használhatja a múzeumokat.


Látogató irányítás

Nincs, vagy nehézkes, nem központi.

Egyszerű válik a múzeumok közötti látogatóirányítás, túra létrehozásával.

Kedvezmény rendszer létrehozása: pld. Budapest kártya mintájára. Az egyik helyszín után egy másik helyszín megtekintése kedvezményesen történhet.


Múzeumszakmai kutatás, statisztika

Nehézkes mérni a hatékonyságát, mert nem mindenki fér hozzá, nincs nagy mennyiségű visszajelzés az élményről.

Azonnali pontos mérőszámok, az átadni kívánt tudás mérésének lehetősége, akár több héttel később is. Nagyon pontos statisztikai adatok a látogatók mozgásáról, érdeklődési területéről. 

Könnyebbé válik a látogatószám mérése, látogatói statisztikák, mozgatása, irányítása, tájékoztatása, milyen tartalomra volt kíváncsi, könnyebben kapnak visszajelzést kapni. 

Kutatni lehet az appnak a múzeumi interaktivitásban betöltött szerepét. 

Mérni lehet a múzeum által adott üzenetek, a múzeumi élmény minőségét. 

Metodikát lehet kidolgozni minderre.


Idegenvezetés, munkatársak

Felügyelni kell az eszközöket, nem mindenki fér hozzá.

Mindenki saját maga keresi meg és olvassa el/hallgatja meg az információkat. Csoportfeladatokat lehet végeztetni (pld. múzeumpedagógia, családi program)

Célcsoportok

Egy eszköz csak egy homogén élményt ad, egyénenként szórakoztató vagy unalmas élmény nagy szórással.

Kor és érdeklődési kör szerint lehet összeállítani programokat a segítségével.

Családi program: nagyszülő és unoka közösen végez feladatokat a mobiltelefon segítségével. 

Gamification, játékos program.
Nincs.

Lehetőség adott: kedvezmény, jelvény, minősítés, útvonal „pecsét”.